Onderzoekjes

Koffierituelen

25 aug , 2015  

Hét koffiemoment op het werk is voor bijna 94 procent van de Nederlanders in de ochtend en doorspekt met kleine ‘koffierituelen’. Zo zegt 79 procent vaste gebruiken te hebben bij de dagelijkse kop koffie op kantoor. Deze rituelen variëren van iedere dag hetzelfde aantal kopjes koffie drinken en dit doen op vaste tijden, tot het elke dag drinken uit hetzelfde kopje. Dit blijkt uit De Koffiemonitor, het jaarlijkse onderzoek naar koffietrends op het werk in opdracht van Nestlé Professional, leverancier van koffieconcepten voor de zakelijke markt.

“Koffie speelt een prominente rol op de werkvloer. Dat bleek vorig jaar al uit ons onderzoek toen de ondervraagden aangaven een goede kop koffie te verkiezen boven een lekkere lunch. Het drinken van koffie op het werk kent ook allerlei vaste gebruiken en we zien dat de Nederlander hierin een echt gewoontedier is”, aldus Laurent Willaerts, Country Business Manager van Nestlé Professional Nederland. “Maar koffiedrinken is ook een sociaal moment op het werk. Zo besteedt een meerderheid van de werknemers de tijd bij de koffiemachine aan een praatje met collega’s.”

koffie.tabel.425[1]

Eerst koffie, daarna aan het werk
In een reguliere werkweek heeft maar liefst 47 procent van de werknemers voor 9 uur ’s morgens al een kopje koffie gedronken en meer dan de helft bezoekt de koffieautomaat nog voordat men zich überhaupt op zijn werkplek heeft geïnstalleerd (54,1 procent). Er zijn twee populaire tijden voor koffie op kantoor, namelijk tussen 8.00 uur en 8.30 uur en tussen 10.00 uur en 10.30 uur. Beide momenten worden door 16,3 procent van de ondervraagden als favoriet koffiemoment genoemd. Naast dat twee derde aangeeft in de ochtend fysiek de meeste behoefte te hebben aan koffie, vindt 71,3 procent het ook een fijne gewoonte om ‘s ochtends koffie te drinken. Voor 59 procent smaakt koffie in de ochtend nu eenmaal het lekkerst.

De tijd bij de koffieautomaat wordt vooral doorgebracht met bijpraten met collega’s over werk gerelateerde zaken (33,3 procent) en niet-werk gerelateerde onderwerpen (31,3 procent), maar ook met privézaken zoals het checken van berichten op social media en WhatsApp (6,5 procent). Werknemers onder de 30 jaar doen dit relatief vaker (11,4 procent). Sommige werknemers (3,4 procent) vinden de koffiecorner zelfs een goede plek om met collega’s te flirten.

Vaste koffierituelen
Bijna drie op de tien koffiedrinkers drinkt de hele dag door dezelfde koffievariant. Een kleine dertig procent drinkt dagelijks op vaste tijden koffie. Ook drinkt bijna twintig procent van de Nederlandse werknemers een vast aantal kopjes koffie. Bijna zes op de tien geeft aan de koffie liever uit servies van glas of porselein te drinken dan uit een papieren of plastic beker.

Minder koffie bij hoge werkdruk
“Door tijdsdruk op het werk zien wij dat werknemers minder tijd nemen voor hun koffiemomenten. Zo geeft ruim de helft van de werknemers aan minder koffie te drinken als zij een drukke dag hebben. Bovendien ervaren zij dan dat ze minder tijd hebben voor collegiale zaken zoals een sociaal praatje bij de koffieautomaat of het halen van koffie voor collega’s”, vertelt Willaerts. “Wij spelen hierop in met efficiënte koffiemachines waardoor werknemers snel en makkelijk koffie en koffievariaties kunnen maken van hoge kwaliteit.”

Bron: DeOndernemer.nl

By


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.