Vanaf vandaag is het internationale koffieplatform TYPICA in Nederland gelanceerd. Dit revolutionaire online initiatief maakt de weg vrij voor (kleinschalige) koffieproducenten en familiebedrijven om hoge kwaliteit groene koffiebonen op een duurzame manier te distribueren. Koffiebranders kunnen al vanaf één jute zak groene koffiebonen importeren. Ook hebben ze toegang tot exclusieve informatie over de koffieproducent en de koffieplantage, stimuleren ze de productie van (kleinschalige) koffieproducenten en de koffiebrander heeft keuze uit meer dan 1000 unieke specialty coffees. Het platform is gebaseerd op een goed functionerend business model dat de duurzaamheid van hoge kwaliteit koffie verbeterd en meer omzet overlaat voor de (kleinschalige) koffieproducent. Het platform bestaat op dit moment uit meer dan 2000 koffiebranders en koffieproducenten uit twaalf landen die direct met elkaar handelen.
100% direct trade beschikbaar voor de (kleinschalige) koffieproducent
TYPICA is in April 2021 opgericht door de Japanse Ayane Yamada en Masashi Goto vanuit de behoefte aan een platform waar 100% directe handel mogelijk was, ook voor kleinere koffieproducten. Deze groep viel vaak buiten de boot vanwege de hoge minimale hoeveelheid per levering (1 volle zee container) en de hoge financiële kosten. TYPICA verandert dit: via het online platform is 100% directe handel al mogelijk vanaf 1 jute zak (60 kg). Met dit revolutionaire platform krijgen (kleinschalige) koffieproducenten, die voorheen niet de kwantiteit en financiële middelen hadden om te exporteren, de kans om deel te nemen aan het direct leveren van hoge kwaliteit koffiebonen aan de koffiebrander. Efficiënt en eerlijk, want via deze weg blijft er meer omzet over voor de (kleinschalige) koffieproducent.
Online coffee community
Maar er is meer. TYPICA is in korte tijd uitgegroeid tot een community van koffiebranders en (kleinschalige) koffieproducenten waar persoonlijke relaties worden gecreëerd. Voor TYPICA is het van belang om face-to-face relaties te stimuleren en om wederzijds begrip en communicatie te bevorderen. Via deze weg wordt niet alleen de handel van goederen bevorderd, maar ook de uitwisseling van kennis en ervaringen om zo de kwaliteit van de wereldwijde distributie te verhogen. Oprichtster Yamada zegt hierover: “Ik heb het gevoel dat veel mensen in de koffie-industrie het verlangen delen om sterke relaties op te bouwen met koffieproducenten en om de duurzaamheid van heerlijke – en eerlijke – koffie te verbeteren”.
Het belang bij het verduurzamen van directe handel
Momenteel staat de koffie-industrie voor een grote sociale kwestie. De constante veranderingen in vraag en aanbod en de instroom van zwerfkapitaal heeft gezorgd voor schommelingen in de koffieprijzen. Dit maakt koffie een extreem moeilijk product om stabiele inkomsten mee te verkrijgen. Door deze instabiliteit kiezen veel producenten ervoor om andere gewassen te gaan verbouwen of te stoppen met hun landbouwbedrijf, waardoor we de breedheid aan koffievariëteiten en hun diverse oorsprong verliezen.
Het is één van de missies van online platform TYPICA om het aanbod van directe handel te vergroten om de levenskwaliteit van de producenten te verbeteren, door financiële onafhankelijkheid en de arbeidsmogelijkheden te vergroten. “Door betere koffiedistributie kunnen er positieve veranderingen plaatsvinden binnen communities in ontwikkelingslanden, positieve effecten zoals het oplossen van armoede en het bouwen van infrastructuur voor scholen en ziekenhuizen. We zijn trots om te kunnen mededelen dat wij deze veranderingen al zien gebeuren binnen onze community. We zijn hier om de koffie-industrie te transformeren.”, aldus de oprichters.
Duurzaamheid en transparantie
Eerlijke handelsvoorwaarden worden behaald door het direct leveren van koffiebonen aan de mensen die het nodig hebben, in de benodigde hoeveelheid (vanaf 60 kg) en voor een eerlijke prijs. TYPICA garandeert ook volledige transparantie. Via het online platform is er toegang tot informatie over de koffieproducent, de koffieboerderij, de leveringsroute en informatie over de koffiebonen. De koffieproducenten kunnen zelf hun prijs zelf bepalen op het TYPICA platform, zonder beïnvloeding door schommelingen in de internationale markt.
Na wereldwijde uitbreiding nu ook in Nederland
Het succes van TYPICA is enorm. Sinds de lancering in april 2021, is TYPICA binnen één jaar uitgegroeid tot een netwerk van meer dan 2000 koffieproducenten en koffiebranders uit 12 landen. Deze maand wordt TYPICA gelanceerd in Europa, Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea en Taiwan. “Door het vergroten van de direct handel van groene koffie, kan tegelijkertijd de levenskwaliteit van de producenten, branders en consumenten worden verbeterd en de duurzaamheid van onze wereld worden vergroot. Hierdoor streef ik naar het blijven ontwikkelen van een platform waar alle koffieliefhebbers ter wereld deel van kunnen zijn”, aldus Mashahi Goto.
Het is vanaf nu ook mogelijk voor koffiebranders in Nederland om zich aan te sluiten bij dit revolutionaire online platform. Via het online platform heb je toegang tot een aanbod van meer dan 1000 unieke specialty coffees, aangeboden door partner koffieproducenten. Meer informatie of aanmelden kan via de website.
fairtrade, featured, koffie, koffieboeren, koffiebranders, specialty coffee, typica
Comments RSS Feed