Jumbo Supermarkten introduceert als eerste retailer van Nederland klimaatneutrale koffie. Door een uniek programma in Ethiopië, in samenwerking met Stichting Max Havelaar, kunnen Jumbo klanten vanaf maandag 24 november bewust genieten van uitstekende kwaliteit koffie, die niet alleen biologisch en Fairtrade gecertificeerd, maar ook klimaatneutraal is. Het huismerk assortiment klimaatneutrale koffie bestaat uit filterkoffie, koffiebonen, espressobonen en cups en komt naast het huidige koffie-assortiment op het schap.
Klimaatverandering is wereldwijd het belangrijkste milieuprobleem. Met name kleine boeren in ontwikkelingslanden worden hard getroffen. Jumbo is partner geworden in het koffiebos-programma dat Max Havelaar in samenwerking met ICCO, een coöperatie die wereldwijd werkt aan het verbeteren van mensenrechten en bestaanszekerheid, is gestart in Ethiopië, waar de oorsprong van arabica koffie ligt. Het doel van dit unieke project is koffieboeren ondersteunen bij de impact van klimaatverandering en ontbossing tegen te gaan. Klimaatneutrale koffie betekent dat de koffieproductie geen schadelijke gevolgen heeft voor het klimaat. Alle partijen in de koffieketen reduceren waar mogelijk hun CO2-uitstoot en de rest wordt gecompenseerd door het kopen van emissierechten van de koffieboeren in Ethiopië. Hiermee neemt Jumbo verantwoordelijkheid om de productie van koffie blijvend te garanderen.
Het koffiebos-programma bestaat uit diverse duurzaamheidsprojecten, zoals het verstrekken van kooktoestellen die 500/0 minder hout gebruiken, het leren om efficiënter om te gaan met bestaande landbouwgrond, de aanplant van nieuwe bomen en het beschermen van het overgebleven oerbos. Hierdoor leren 30.000 koffieboeren schoner en slimmer te produceren en dragen zij bij aan het voortbestaan van de koffiebossen in Ethiopië. Tevens ontvangen de koffieboeren emissierechten voor iedere ton CO2 die zij minder uitstoten, wat hen extra inkomsten oplevert om de effecten van klimaatverandering aan te pakken.
“Als familiebedrijf en toonaangevende supermarktketen staan we midden in de maatschappij en voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen. Nu en in de toekomst. Jumbo is volop bezig met CO2-reductie. Zo hebben we vorig jaar 350/0 CO2-emissies gereduceerd door onder meer het aantal ritten van onze vrachtwagens te verminderen”, licht Colette Cloosterman-van Eerd, directeur Formule en Innovatie van Jumbo Supermarkten, toe. “Wij zijn dan ook blij dat wij nu, samen met Max Havelaar, kunnen bijdragen aan een duurzame koffieproductie in Ethiopië, zodat de toekomstige generaties ook nog van heerlijke koffie kunnen genieten. We zijn er trots op dat wij deze klimaatneutrale koffie als eerste retailer van Nederland aan onze klanten kunnen aanbieden, zodat zij door het kopen van deze koffie kunnen bijdragen aan betere leef- en werkomstandigheden voor koffieboeren en hun families in Ethiopië.”
‘Wij vinden het fantastisch dat Jumbo deze innovatie omarmt. Door de klimaatneutrale koffie onder het huismerk te introduceren, maakt Jumbo deze duurzame koffie beschikbaar voor het grote publiek.” aldus Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar. “Het unieke aan dit concept is dat alle schakels in de koffieketen hun CO2-uitstoot reduceren en de compensatie plaatsvindt bij de koffieboeren.”
Comments RSS Feed