Evenementen

LinkedIn café bij Starbucks

29 apr , 2015  

Meer dan de helft van de Nederlanders denkt dat ze verder zouden komen in hun carrière als ze zich beter zouden profileren op de arbeidsmarkt. Om mensen hierbij te helpen, stapt online zakelijk netwerk LinkedIn voor één dag offline om advies te geven over hoe LinkedIn kan worden ingezet om beter zichtbaar te worden voor mogelijke werk- en opdrachtgevers. In samenwerking met Starbucks worden vandaag drie Starbucks stores* omgeturnd tot LinkedIn Cafés. Hier kunnen mensen terecht voor profieladvies van de experts van LinkedIn en professionele recruiters onder het genot van een heerlijke koffie, latte of cappuccino.

Goede profielfoto? 14x vaker bekeken!
Anoek Eckhardt van LinkedIn legt uit waarom LinkedIn voor één dag het online netwerk, offline trekt: “Uit onderzoek van LinkedIn naar de profilering van Nederlanders op de arbeidsmarkt blijkt dat 64% van de 20-55 jarigen een compleet ingevuld LinkedIn profiel ziet als dé manier om zichtbaar te zijn op de arbeidsmarkt. De kennis over het netwerk, kan echter nog beter. 64% van de Nederlanders geeft aan niets extra’s te doen aan hun profiel om op te vallen en 58% houdt geen rekening met trefwoorden om goed gevonden te worden. Met een paar simpele tips, kunnen mensen al veel zichtbaarder worden. Het toevoegen van een goede profielfoto zorgt er bijvoorbeeld al voor dat mensen 14x vaker bekeken worden. Tijdens de sessies in het tijdelijke LinkedIn Café bij de verschillende Starbucks stores, gaan we mensen helpen om alles uit het netwerk te halen.”Samantha Yarwood, Starbucks marketing director EMEA, vult aan: “Wij zijn altijd op zoek naar originele manieren om onze klanten iets extra’s te bieden en zijn daarom erg enthousiast over deze samenwerking. Onze stores zijn wat wij het Starbucks ’third place’ concept noemen: een plek waar onze klanten buiten hun woon-of werkomgeving in een aangename sfeer kunnen werken, lunchen, vergaderen of bijkletsen onder het genot van een kop koffie of thee. Samen met LinkedIn bieden we onze klanten vandaag de bijzondere mogelijkheid om gratis profieladvies van verschillende experts en professionele recruiters te krijgen, waaronder iemand van ons eigen recruitment team.”Nederlanders minder bescheiden dan gedacht
Een compleet ingevuld profiel helpt om zichtbaar te zijn bij een mogelijke nieuwe werkgever. Ontvang je een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, dan begint de volgende stap. Hoe profileer je jezelf in een gesprek? Hoewel Nederlanders er om bekend staan heel bescheiden te zijn, lijkt dit een fabel: 43% van de mensen geeft aan zelfverzekerd te zijn en er geen moeite mee te hebben om zichzelf te profileren op de arbeidsmarkt. Dit percentage is vooral zo hoog door mannelijke bravoure: bijna de helft van de mannen is zelfverzekerd, bij de vrouwen is dit maar iets meer dan 3 op de 10. Mensen in de leeftijd 40-49 jaar zijn het meest zelfverzekerd: 49% versus 35% van de jongeren van 20-29 jaar.

Bluffen we er op los?
Jezelf goed en zelfverzekerd profileren is één ding, maar hoe zit het met de internationaal bekende “Hollandse bluf”? Circa 4 op de 10 Nederlanders heeft wel eens gebluft tijdens een sollicitatie. Veel meer mannen, dan vrouwen bluffen: 60% versus 40%. Mensen uit het westen van het land bluffen het meeste: 42% versus gemiddeld 34% in de rest van Nederland. We bluffen vooral over:

1. Kennis en vaardigheden (19%)
2. Salaris (16%) – dit wordt 2x zo vaak door mannen dan vrouwen gedaan
3. Werkervaring (11%)

Bluffen op LinkedIn not done
Mensen bluffen vooral tijdens gesprekken: tijdens de sollicitatie zelf (73%) en tijdens de onderhandelingsfase (31%). Op papier durven mensen dit echter een stuk minder. In een brief doet 18% dit, op het CV 13% en op een sociaal netwerk komt het al helemaal nauwelijks voor: slechts 4% bluft op het LinkedIn profiel. Het openbare karakter van LinkedIn helpt om de informatie zo betrouwbaar mogelijk te houden.

Beter zichtbaar dankzij een compleet profiel
Waarom is het eigenlijk belangrijk om een compleet profiel te hebben?

· Profielen met meer dan één functie worden 12x meer bekeken.
· Profielen met een foto worden 14x meer bekeken
· Profielen met een samenvatting worden 7x meer bekeken
· LinkedIn leden die een locatie toevoegen, krijgen 5x meer profielbezoeken
· LinkedIn leden die hun opleiding aan hun profiel toevoegen, krijgen gemiddeld 10x meer profielbezoeken – en er wordt 15x meer contact met hen opgenomen
· LinkedIn leden die vrijwilligerswerk hebben toegevoegd aan hun profiel, krijgen 6x meer profielbezoeken

Aan de slag met je LinkedIn profiel
Het tijdelijke LinkedIn Café voor profieladvies is op woensdag 29 april te vinden bij Starbucks The Bank (Amsterdam), Hollandse Toren (Utrecht) en Den Haag (CS). De experts van LinkedIn en de professionele recruiters zijn aanwezig tussen 9.30 en 13.30 uur.

,

By



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.