In de hoofdstad van Maleisië Kuala Lumpur is voor het eerst een Starbucks geopend met bijna alleen maar doof en slechthorend personeel. Je kunt er koffie in gebarentaal bestellen, maar ook mensen die het niet spreken kunnen er terecht.
Als je de Maleisische Starbucks in loopt zie je direct het verschil: boven het logo staat de naam in handgebaren aangegeven en de tekst ‘Proudly served bij deaf partners’ staat eronder geschreven. Deze zaak is namelijk opgericht met het idee om een werkplek te creëren voor baristas met gehoorproblemen.
Het team bestaat uit tien dove en slechthorende baristas, en drie horenden. De bestellingen kunnen gedaan worden in gebarentaal, maar ook via een speciaal formulier. Normaal gesproken wordt het bij Starbucks omgeroepen als je bestelling klaar is. Ook daar hebben ze in Kuala Lumpur aan gedacht: zodra je bestelling klaar is, zie je dat op een scherm boven de bar.
Ook in Nederland
Joop Beelen van Stichting Hoormij vindt het een mooi initiatief. “Ik ben zelf slechthorend, en als ik een koffie wil bestellen bij Starbucks moet ik maar bij de bar blijven hangen tot mijn bestelling klaar is. Heel irritant” zegt hij.
Hij denkt dan ook dat er in Nederland zeker behoefte zou zijn aan een soortgelijk initiatief. Hij kent namelijk geen enkele koffiezaak die zo is ingericht op doven en slechthorenden. “Er wordt al rekening gehouden met slechthorenden in ziekenhuizen, zorginstellingen en er zijn zelfs speciale feesten voor doven. Er gebeurt dus wel het nodige, maar nog niet in de koffie.”
Bron: RTLZ.nl
doven, gebarentaal, slechthorenden, starbucks
Comments RSS Feed