Baristas at work, Persberichten
Koffie is naar schatting goed voor 28% van de omzet binnen de foodservice, becijferde het FoodService Instituut Nederland (FSIN) na nieuw bronnenonderzoek en berekeningen in het onlangs verschenen dossier Koffie Out of Home. Volgens de berekeningen van het FSIN bedraagt de totale jaaromzet in koffie in Nederland ongeveer 5,1 miljard euro op een totale omzet van de foodservice van circa 18,3 miljard.
De totale koffieconsumptie in Nederland bedraagt ongeveer 18,6 miljard koppen koffie op jaarbasis – het FSIN heeft gerekend met drie koppen koffie per dag. Daarvan wordt 29% buiten de deur genuttigd, waarvan 55% op het werk. Horeca is goed voor een aandeel van 30%. In geld gemeten is dit kanaal het grootst en volgens de berekeningen van het FSIN goed voor ruim 3,5 miljard euro.
Dalend volume
Koffie is in Nederland volksdrank nummer één. Samen met thee is het de meest geconsumeerde drank. Volgens de Voedselconsumptiepeiling van het RIVM slinkt het koffievolume wel. Bij alle leeftijdsgroepen is sprake van een teruggang. Het sterkst doet deze zich voor bij jongvolwassen mannen. Onder hen daalde het verbruik van gemiddeld 627 naar 335 gram per dag. RIVM-cijfers over de periode 2012-2014 wijzen uit dat vooral mensen in de leeftijdsgroep van 51 tot 79 jaar veel koffie drinken. Terwijl zij gemiddeld ruim vijf koppen per dag nemen, stellen mensen in de klasse van 19 tot 50 jaar zich tevreden met ongeveer anderhalve kop minder.
Premiumproduct: stijgende prijzen
De kans lijkt klein dat het Nederlandse koffievolume de komende jaren substantieel zal groeien. Dit wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat de omzetten dalen. Integendeel zelfs. Koffie ontwikkelde zich de laatste decennia buitenshuis tot een individueel premiumproduct. Deze trend naar individualisering met een keur aan op bestelling gemaakte koffiespecialiteiten zet nog steeds door en resulteerde de afgelopen jaren in een gestage stijging van de gemiddelde prijs per kopje koffie Out of Home. Momenteel is het vooral het Amerikaanse Starbucks dat ervoor zorgt dat de consument meer geld betaalt voor koffie. Deze ontwikkelingen, en de blijvende opmars van luxe koffiecorners, zorgen ervoor dat de koffieomzet buitenshuis in Nederland nog alle kans heeft om verder te groeien – ondanks de stabiele tot dalende volumes.
Zie voor meer informatie de site van het FSIN.
bron: FSIN, & FoodHolland.nl
foodservice, horeca, koffie, omzet, out-of-home, thee
Comments RSS Feed